Katılımcı, Afyonkarahisar Cumhuriyet Meydanı ve Çevresi Ulusal Mimarlık ve Kentsel Tasarım Fikir Proje Yarışması
Proje raporu:1. TASARIM YAKLAŞIMI, YÖNTEM VE  AMAÇLAR
1.1. Tarihi Dokunun Morfolojik  Çözümlemeleri ve Yansımaları
Afyon'un çok  katmanlı tarihsel yapısı kendine özgü bir kentsel doku yaratmıştır.  Proje tasarım sürecine de bu kendine özgü doku yön vermiştir. Afyon  kalesi eteklerinde topoğrafyadan kaynaklı oluşmuş olan bu doku tasarım  alanında çağdaş bir yorumla yeniden üretilmeye çalışılmıştır.Yeniden  üretilen doku bu sebeple geçişken bir yapı ve organik bir eğilim  göstermektedir. Alandaki her ölçekteki tasarım, kentsel, peyzaj ve  mimari olmak üzere bu noktadan çıkılarak tasarlanmıştır.
1.2.  Tasarıma yön veren potansiyel ve problem alanları
Afyon  tarih boyunca Hitit imparatorluğundan, Frig ve Lidyalılara, Pers  İmparatorluğundan Bergama Krallığına, Bizans İmparatorluğuna,  Selçuklulardan Osmanlıya ve Türkiye Cumhuriyetine pek çok uygarlığa ev  sahipliği yapmıştır.Afyon Cumhuriyet Meydanı projesi temelde Afyon'un  sahip olduğu bu tarihsel zenginlikten yola çıkılarak tasarlanmıştır.  Proje alanının sahip olduğu bu zenginlik tasarlanan meydanı besleyecek  en önemli kanallardan biri olarakta ortaya çıkmaktadır.Proje alanı  içerisindeki tescilli tarihi yapıları koruma kullanma dengesini sağlamak  suretiyle gün yüzüne çıkarmak ise projenin bir başka temel amacını  oluşturmaktadır.
Afyon kent merkezindeki en büyük  problem kentsel açık alan yetersizliğidir. Çeşitli toplanma ve tören  faaliyetlerine olanak verecek alan eksikliği çekilmektedir. Ayrıca kent  merkezi içerisindeki yaya dolaşımı da kısıtlıdır.Kent merkezi sahip  olduğu potansiyellere rağmen açık kamusal alan yoksunluğu ve yaya  dolaşım problemleri çekmektedir.Proje alanındaki temel problem ise alanı  parçalayan yoğun taşıt trafiğidir, bu durum bütünsel bir tasarım  yapılmasına engel olmaktadır. Kent içerisindeki ana odaklar birbirinden  kopuk olarak durmaktadır ve birbiriyle iletişim kuramamaktadır.
1.3.  Çağdaş Kent Meydanı
Afyon Kent Merkezinde  resmi törenlerin de yapılabileceği çok amaçlı bir etkinlik alanı olarak  Kent Meydanının tasarlanması projenin temel amacıdır.Meydanın Afyonun  21. Yy daki yüzü olarak ortaya çıkmasına çalışılmıştır. Kent meydanı  oluşturulurken, Afyon'daki açık kamusal mekan yetersizliği göz önünde  bulundurularak alanın büyük bir kısmı açık, yaya dolaşımına ve çeşitli  toplanmalara olanak sağlayacak şekilde gerçekleştirilmiştir.
1.4.  Kent Meydanının kent ile bütünleştirilmesi
Afyon  kent merkezi hem sahip olduğu tarihsel yapılı çevre hem içerisindeki  karma kullanımlar sebebiyle kent içerisindeki en önemli odak noktasını  oluşturmaktadır. Kent Merkezi aynı zamanda şehire ulaşan ana ulaşım  yollarını kesiştiği noktadadır. Bu sebeple proje alanı kentsel ölçekteki  bu odağın kalbini oluşturmaktadır.
Afyon  tren garı dört yönden gelen demiryollarının kesiştiği bir kavşak  noktasındadır ve kentin önemli odaklarından birini  oluşturmaktadır.Demiryolları Adana, Kütahya Üzerinden Ankara ve  İstanbul, İzmir, Eskişehir'e ulaşmaktadır.Ayrıca ileride Afyon'un  Eskişehir ve Kütahya'ya hızlı tren ile bağlanması projeleri de vardır.  Dolayısıyla demiryolu ulaşımının sağladığı kolaylıklar günübirlik turizm  olanağını desteklemektedir. Tren garı bu sebeple kentteki diğer odaklar  ile de bir araya getirilmelidir. Projede önerilen hafif raylı sistem  gar ile diğer kentsel odakları bütünleştirmekte ve kentsel  erişilebilirliği arttırmaktadır.
Afyonkarahisar  Kalesi hem tarihi değeri hem de kentsel silüete kattığı değer  bakımından kentin bir diğer önemli odağını oluşturmaktadır. Kale proje  alanı için görsel bir zenginlik oluşturmaktadır.
Ulu  Camii çevresindeki alan ikincil tarihi merkez olarak kentte güçlü bir  çekim alanı oluşturmaktadır. Bu alan ile proje alanı arasındaki tarihsel  doku ticari fonksiyonlar taşımaktadır fakat alanın potansiyeli tam  olarak kullanılmaktadır.Bu alanda yapılacak restorasyon çalışmaları ve  işlevlendirme ile (gastronomik hizmetler, butik oteller vb) alanın  yeniden kazanılması amaçlanmıştır.Tarihi kent merkezindeki dolaşımın  rahatlatılması amacıyla yayalaştırılması öngörülen sokaklar proje  içerisinde tanımlanmıştır.
Afyon Kocatepe  Üniversitesi Afyon'un çağdaş yüzünü oluşturmaktadır aynı zamanda  üniversite öğrencileri alanın ana kullanıcı profillerinden birini  oluşturmaktadır.
Kent içerisindeki bu  odakların birarada kurgulanması ve aralarındaki erişilebilirliğin  arttırılması projenin temel amaçlarından birini oluşturmaktadır.
1.5.  Araç Trafiği ve Toplutaşım
Proje Alanı  Eskişehir, Ankara, Konya ve İzmir'den gelen karayollarının kesiştiği  kavşak noktasındadır; bu nedenle kente gelen ziyaretçilerin ya da  kentten geçmekte olanların mutlaka görmekte oldukları bir alandır. Bu  nedenle Üniversite ile birlikte dönüşen çağdaş bir yaklaşıma sahip olan  yeni kent kimliği bu noktada mekansal olarak üretilmelidir.
Proje  alanı Zafer Müzesi önünden geçen yoğun taşıt trafiği sebebiyle ikiye  bölünmektedir. Bu durum alanda bütüncül bir tasarım yapılmasını ve yaya  öncelikli bir yaklaşım sergilenmesini engellemektedir. Proje alanının  çevreleyen arterler taşıt trafiğinin en yoğun olduğu alandır. Bu nedenle  tasarımda alanın bütünleştirilmesi için ve trafik probleminin  rahatlatılması açısından Zafer Müzesinin önünden geçen yol alta  alınmıştır ve bu alandaki taşıt akışlarında değişiklikler yapılmıştır.  Bu değişim sonucunda hem zemin bir kentsel açık alan yaratılması ve yaya  dolaşımının kolaylaştırılması, ayrıca trafiğin hızlandırılarak bu  alandaki trafik yoğunluğunun azaltılması amaçlanmıştır.
Kent  içerisindeki toplu taşıma çağdaş bir yaklaşım getirmek ve kent  içerisinde birbirinden kopuk olarak duran odakları bütünleştirmek  amacıyla hafif raylı sistem hattı önerilmiştir.
1.6.  Yaya Dolaşımı
Proje alanı içerisindeki  yaya dolaşımını sağlamak amacıyla meydan ile bütün olarak çalışacak  tarihi sokaklar yayalaştırılmıştır.Bu sokaklarda yaya hareketini  kolaylaştırıcı düzenlemeler ve çevre ile uyumlu mobilyalar  kullanılmıştır.
1.7. Turistik Dolaşım
Afyon  birçok uygarlığa ev sahipliği yapmıştır; bu sebeple çok zengin bir  tarihsel geçmişe sahiptir. Bu zenginlik kent içerisindeki yapılı çevrede  açıkça gözlemlenebilmektedir. Projede önerilen 'Afyon Gezi Rotası' da  buradan yola çıkarak kent içerisinde gözlemlenebilecek pek çok farklı  döneme vurgu yapmak amacıyla görülmesi gereken yapı ve alanları dönemsel  olarak ele almıştır. Bu rota içerisinde 13. yy dan 20. yy 'a kadar her  dönemden esere rastlanmaktadır. Tasarlanan Belediye Kültür Merkezininde  21. yy adına kentin bir değeri olarak ortaya çıkması amaçlanmıştır.
Kent  kaplıcaları ve çeşitli kültürel değerleri ile turizm potansiyellerini  kullanmaktadır. Fakat kent merkezi bu artı değerden faydalanamamaktadır.  Bu proje ile amacımız kente olan turistik gezilerin bir bölümününde  kent merkezine yönlendirilmesidir.
Kentin  günü birlik turizm potansiyeli göz önünde bulundurularak gezi rotası  üzerinde gastronomik ve konaklama hizmetlerinin sağlanacağı alanlar ve  gezi otobüslerinin duraklama yapacağı otopark alanları da tespit  edilmiştir. Önerilen düzenlemeler ile kente pek çok artı değer  sağlanacağı öngörülmüştür.
1.8.  Etaplama
Projenin gerçekleştirilmesi ve  Afyon'un Kent meydanını kazanması açısından , Zafer Müzesi önündeki  yolun alta alınıp zeminde bütüncül bir yaya mekanının oluşturulması  önceliklidir. Alanda bütünlük sağlandıktan sonra meydan düzenlemesi ve  istenen ölçek ve kalitede tasarım gerçekleştirilebilir. Tasarımın en  önemli parçalarından olan Belediye Kültür Merkezi Binası'da öncelikli  olarak gerçekleştirilmelidir. Afyon için önerilen hafif raylı sistem  hattı hem kentsel erişim açısından hem de alanı erişilebilir kıldığından  çağdaş bir kent için zorunluluk halindedir. Tarihi kent merkezinde  öngörülen düzenlemeler de proje alanını beslemek ve aynı zamanda  Afyon'un sahip olduğu kültürel ve tarihi değerleri gün yüzüne çıkarmak  açısından önemlidir.
2.BELEDİYE KÜLTÜR  MERKEZİ
Tarihi Afyon dokusu ile, yeni  kent dokusunun birleştiği yarışma alanında, yapısal yogunluk ilk göze  çarpan sorunlardan biridir. Mevcut Valilik binası, Zafer Müze'sini 3  yönünden sarmalamıştır. İmar fen işleri Müdürlüğü ve Türk Telekom  Binalarıda, yapısal yogunluğu artıran, kentsel boşluğu minimize eden  tavırda konumlanmışlardır.
Bu bağlamda,  Zafer Müzesi dışında, alan içerisinde bulunan binaların kaldırılması  önerilmiştir. Boylece, Park karşısındaki parselde, kentsel boşluk  maksimize edilirken, müze-anıt-kale arasındaki aks netleşebilecek,  kentsel ölçekte bir toplanma-dağılma-gezinti alanı önerilmiş olacaktır.  Kale civarından gelen, tarihi gezinti alanlarının birleşebileceği  yeterli büyüklükte boşluk yaratmak temel amaç olarak benimsenmiştir.
Yarışmaalanını  ikiye bölen ve potansiyel yaya boşluğunu parçalayan Birlik Caddesi de  potansiyel sorunlardan biri olarak görünmektedir. Civar bölgede bulunan  trafik yolları da tarihsel gezintiyi, ve kentsel meydan yaklaşımını  zedeleyen unsurlardır.
Birlik Caddesi, yer  altına alınıp, trafik yolları mümkün olduğunca yayalaştırılmıştır.  Böylece yaya hareketleri kesintileri azaltılmış, boşluk maksimize  edilmiştir.
Anıt Park,mevcut ağaçlar ve  anıt korunarak tekrar düzenlenmek üzere, halihazır kotlarına göre tekrar  şekillendirilmiştir.
Afyon merkeze  gelen önemli arterlerden biri olan Ordu Bulvarı aksı alana temel  yaklaşım olarak benimsenmiştir. Afyon Lisesi önünden itibaren  yayalaştırılan cadde, meydana besleyen promenada dönüştürülmüştür.  Anıtpark, tarihi dokunun devamı niteliğinde bir reprezentasyonu olarak  yeniden ele alınmıştır. Dar sokaklar ve koridorlaşan yanal yüzlerle  meydana indiren ara kotlarda seyir teraslı yeşil zeminler bırakan  parkın, meydana cepheveren yüzeylerinde yeme-içme ve servis birimleri  düşünülmüş, meydanı besleyen çepherlere dönüştürülmüştür. . Kültür  merkezi, alanın doğu çepherini tutacak ve meydanı tanımlayacak bir  şekilde aynı tavırda bir dokusal metafordan yola çıkılarak kompoze  edilmiş, parcalı yapısı sayesinde doku arası sızıntılarla meydanın giriş  çıkışlar alabilmesi amaçlanmıştır.
Anıtpark,  topoğrafik hareketlerden faydalanılarak ortaya çıkan ara kotlar, ve bu  kotlar arasında gezinti imkanı sağlayan koridor etkili yüryüş  yollarıyla, eski kent dokusunun sürekliliğini sağlamasının yanısıra,  güney ve batı yönlerinden gelen tarihi-ticaret kılcallarının birleştiği,  sürdürülebilir bir alan tasarımına dönüştürülmüştür. Bu dokunun  oluşumunda civar ve alan tasarımındaki yönlenmeler ve mevcut agacların  korunması etkin olmuştur.
Binanın mimari  yaklaşımında, Afyon dokusuna öykünen, genel silüet ve yaklaşımla uyum  gözeten, formunu işlevden alan morfolojik bir biçimlenmeye gidilmiştir.  Meydanın doğusuna tamamen cephe veren bina , dogu tarafındaki sokakların  yönlenme doğrultularında alttan geçişler verirken, üst kottan bir bütün  olarak çalışabilmektedir.
3.PEYZAJ  KARARLARI
Peyzaj kararlarında da tasarımın  bütününe yön veren tarihsel dokunun yeniden üretilmesi ilkesi esas  alınmıştır. Bu sebeple alan içerisindeki yaya eksenleri bu dokuyu  yansıtan biçimde kurgulanmıştır. Alanda tasarlanan en önemli yaya ekseni  Afyon Lisesi'nden başlayan yaya promenadıdır.Afyon Lisesi'nden başlayan  yaya promenadı meydana çıkan ana yaya akışını sağlarken, Adliye Sarayı  ve Belediyeden gelen akışları da meydana yönlendirmektedir.
Bunun  yanı sıra alanın eğimli topoğrafyası da tasarımın şekillenmesine büyük  ölçüde yön vermiştir. Alanın topoğrafik yapısı ve tarihsel dokusundan  esinlenerek oluşturulan mekanlar meydanın kimliğinin oluşmasında katkıda  bulunmuş ve tasarlanan Belediye Kültür Merkezi binası meydana son  formunu vermiştir.Meydan aynı zamanda çok amaçlı aktivitelere olanak  vermesi açısından olabildiğince açık alan olarak tasarlanmış ve yoğun  bir ağaçlandırmaya gidilmemiştir. Buna karşın alan içerisindeki mevcut  ağaçların korunması temel bir prensip olarak benimsenmiştir.
Alanın  yakın çevresindeki yaya akışının yoğun olduğu sokaklarda da  düzenlemeler öngörülmüştür ve bu düzenlemelerle birlikte meydan ve  sokaklar arasında bir dil bütünlüğü oluşturularak yaya dolaşımı alanda  etkin bir şekilde kurgulanmaya çalışılmıştır. Bunun yanı sıra  oluşturulan yaya alanlarında ve meydanda Afyon'un iklimsel  özelliklerinden yola çıkılarak granit kullanılması öngörülmüştür.

 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                		





.jpg.jpeg)







.jpg)



.jpg.jpeg)




/sc002.jpg.jpeg)







.jpg.jpeg)








 
                



Tweet