Anadolu Harikalar Diyarı Cami
Kayseri Belediyesi, Türkiye'nin en büyük rekreasyon ve eğlence merkezlerinden biri olan "Anadolu Harikalar Diyarı" projesi kapsamında, 3 sene önce açılmış yarışmada ödül alan önerilerden birini hayata geçirmek istedi."İkikerebir" ekibi olarak, fikir yarışmasındaki ana kararlara sadık kalmayı hedefleyerek, konsept projenin uygulanabilir bir yapıya dönüştürülmesi görevini üstlendik. yaklaşık 300 kişinin kapalı hacimde, 1000 kişinin yarı kapalı hacimde ibadet edebileceği "çağdaş cami" önerimizde, kabuğu ve namazgah prizmasının strüktürünü çelik olacak şekilde öngörüp, uygulama projelerinde son aşamaya gelindi.
Cami mimarisi, ibadet anlamında kalıplarının net olması ve ihtiyaç bağlamındaki sabitliğine rağmen, yapısal ve formel dil anlamında dünya genelinde binlerce yıldır değişmekte ve gelişmekte olmuş bir konudur. Yaşadığımız topraklar özellikle Osmanlı zamanında kendi etkileyici dili ve güçlü imgeselliği ile cami mimarisinin gelişiminin merkezi olmuştur. Sinan'ın olgun dönem yapılarıyla zirvesine ulaşan bu gelişim, sonraları ne yazıkki kendini tekrardan öteye gidememiştir. Özellikle cumhuriyet döneminden itibaren, çağdaş endüstriyel malzemeler ve değişen kentsel-yaşamsal girdilere rağmen "eski" olanın yeni malzemeyle, yeni kentler üzerinde kötü taklitlerini ve haddinden güçlü bir biçimsel tipleşmeyi görüyoruz. Genelde yoruma kapalı görünen, tutucu zihniyet uzunca bir zamandır bir kaç örnek dışında Türkiye'de cami mimarisinin sorgulanmasının önüne geçiyor. Camilerin tipolojik nesneler olmaktan çıkarılması ve mimarlık konusu olması meşruiyet kazanmalı gibi görünüyor. Bu bağlamda Kayseri Belediyesi'nin açtığı yarışma, camileri tekrar bir mimarlık nesnesi olarak tartışmaya açabilmek adına çok değerliydi.
Biz kendi projemizde , islam dininin temelinde de olduğuna inandığımız sadelik ve şeffaflık fikrinden yola çıktık. İbadet eksenli olan eylemlilik tanımında büyük değişiklikler önermeyi mimari tartışma konusu olarak görmedik. Dolayısıyla daha çok mekansal etki ve biçimsel sorgulamalar üzerinden bir reprodüksiyon olarak ortaya çıktı önerimiz.
Kubbe cami mimarisi hafızası açısından en önemli öğeydi. Biz alışılagelmişin dışına çıkıp, kubbeyi ;hem iç mekan hem dış mekan etkinliklerini altına alacak dev bir kabuğa dönüştürdük. Geleneksel cami'de ki içe kapanık yapıyı değiştirip, iç avluyu yapı yaklaşımında bir ön meydana dönüştürerek oluşturduğumuz davetkar etkimizi, zemine bastığı yerlerden açılan kabuk formu ile de destekledik. Namazgah çepherlerini seffaflaştırarak iç ve dış arasında engelsiz bir görsellik kurduk.